Kinderfilosofietjes

Als onderwijsprofessionals hebben wij wel ideeën over wat kinderen moeten leren om goed voorbereid te zijn op hun toekomst. Maar hoe denken kinderen daar zélf over? Wat vinden zij belangrijk om te leren voor de toekomst? De namen van de kinderen zijn gefingeerd.

Maddy, 7:

“Het is belangrijk dat we leren om goed met dieren om te gaan. Dat we niet op ze gaan jagen en zo, anders zijn er straks geen dieren meer.”

Tim, 7:

“En dat we goed met de wereld omgaan! Geen plastic op het gras gooien en ook niet in de zee. Want de vissen moeten gewoon in de zee kunnen blijven.”

Jill, 7:

“We moeten ook leren om goed met andere kinderen om te gaan. Je mag kinderen niet schoppen en slaan.”

Hoe zal de school er in de toekomst uit zien?

Deze kinderen uit groep 4 denken dat de school dan oud en stoffig is, en dat de meeste spullen kapot zijn. “En de rupsen in de klas, die over een tijdje vlinders zijn, zullen dan wel weg zijn.”

In groep 6

vinden de kinderen dat ze vooral veel technische dingen moeten leren. Ze willen proefjes doen en leren uitvinden. Marit wil leren hoe ze een robot kan uitvinden die alles schoonmaakt. Stijn gaat een hulpjuf-robot uitvinden; dé oplossing voor het lerarentekort!  

Quincy

ziet wel wat in ruimte-onderwijs:
“Want in de toekomst gaan we met een raket naar een andere planeet!”

Niels

zoekt het wat dichter bij huis:
“We moeten leren om dingen te repareren: auto’s, scooters, iPads... Als die stuk gaan in de toekomst, dan kunnen we ze weer maken!”

Finn

wil iets leren over verschillende beroepen:
“Als we nou mensen uitnodigen die een mooi beroep hebben, dan kunnen ze daarover vertellen en dan weten we wat we daarvoor moeten leren.”

Creatieveling Sasha

“Ik wil dat we beter leren tekenen en schilderen. Meer tekenles! Dat is belangrijk voor de kinderen die later schilder willen worden.”

Lucas tot slot

“Ik vind dat we moeten leren hoe we geld kunnen verdienen.”

Kinderfilosofietjes

Als onderwijsprofessionals hebben wij wel ideeën over wat kinderen moeten leren om goed voorbereid te zijn op hun toekomst. Maar hoe denken kinderen daar zélf over? Wat vinden zij belangrijk om te leren voor de toekomst? De namen van de kinderen zijn gefingeerd.

Maddy, 7:

“Het is belangrijk dat we leren om goed met dieren om te gaan. Dat we niet op ze gaan jagen en zo, anders zijn er straks geen dieren meer.”

Tim, 7:

“En dat we goed met de wereld omgaan! Geen plastic op het gras gooien en ook niet in de zee. Want de vissen moeten gewoon in de zee kunnen blijven.”

Jill, 7:

“We moeten ook leren om goed met andere kinderen om te gaan. Je mag kinderen niet schoppen en slaan.”

Hoe zal de school er in de toekomst uit zien?

Deze kinderen uit groep 4 denken dat de school dan oud en stoffig is, en dat de meeste spullen kapot zijn. “En de rupsen in de klas, die over een tijdje vlinders zijn, zullen dan wel weg zijn.”

In groep 6

vinden de kinderen dat ze vooral veel technische dingen moeten leren. Ze willen proefjes doen en leren uitvinden. Marit wil leren hoe ze een robot kan uitvinden die alles schoonmaakt. Stijn gaat een hulpjuf-robot uitvinden; dé oplossing voor het lerarentekort!  

Quincy

ziet wel wat in ruimte-onderwijs:
“Want in de toekomst gaan we met een raket naar een andere planeet!”

Niels

zoekt het wat dichter bij huis:
“We moeten leren om dingen te repareren: auto’s, scooters, iPads... Als die stuk gaan in de toekomst, dan kunnen we ze weer maken!”

Finn

wil iets leren over verschillende beroepen:
“Als we nou mensen uitnodigen die een mooi beroep hebben, dan kunnen ze daarover vertellen en dan weten we wat we daarvoor moeten leren.”

Creatieveling Sasha

“Ik wil dat we beter leren tekenen en schilderen. Meer tekenles! Dat is belangrijk voor de kinderen die later schilder willen worden.”

Lucas tot slot

“Ik vind dat we moeten leren hoe we geld kunnen verdienen.”

Bekijk voorgaande edities

Meer Primair wordt gevormd door zeventien basisscholen, gelegen in de woonkernen Abbenes, Buitenkaag, Badhoevedorp en Hoofddorp. De stichting is hiermee werkgever van 540 medewerkers, die onderwijs verzorgen voor circa 5500 leerlingen in de Haarlemmermeer
Volledig scherm