Lesgeven in tijden van corona
Digitaal onderwijs als alternatief voor de schoolklas 

Onze scholen hebben vanwege het coronavirus hun deuren moeten sluiten en leerlingen werken verplicht thuis. Om de continuïteit te waarborgen en zo weinig mogelijk leerachterstand op te lopen, moest het onderwijs op creatieve manieren doorgaan. Alle leerkrachten zetten in deze hachelijke coronaperiode daarom hun beste beentje voor. Er werden dan ook veel virtuele lessen gegeven en technische problemen opgelost. En dan is het handig als je digitaal bekwaam bent. Of dat je een collega hebt, die je daarbij goed kan helpen.

In dit artikel komen drie kanjers van De Bosbouwers aan het woord. Drie collega’s die zich enorm inspanden om het digitale (t)huiswerk zo goed mogelijk te laten slagen. ’s Ochtends gaven ze hun eigen groep instructie op de hoofdvakken en ’s middags waren ze digitaal bereikbaar als kinderen, hun ouders of hun eigen collega’s vragen hadden. En ja, dat gebeurde vaak!

Juf Hannah (parallelgroep 7) s op haar school sowieso al de vraagbaak voor het hele team op het gebied van ICT. En omdat haar duo-collega’s deze digitale vaardigheid zelf nog niet voldoende beheersten, gaf zij gedurende de coronaperiode virtueel les aan beide groepen 7. Ze had zelfs een whiteboard van de muur geschroefd en mee naar huis genomen, om vanuit huis instructies te kunnen geven! Hannah was actief bezig om het thuiswerken in goede banen te leiden: “Via Microsoft Teams plande ik op vrijdag alle vergaderingen/online lessen in, zodat zij erop konden inloggen. We kunnen zien wat de kinderen online doen. Als een kind niet voldoende participeerde - en dat kan natuurlijk ook heel goed een technische oorzaak hebben – namen we contact op met de ouders, of vroegen we een vriendje of vriendinnetje om even telefonisch te checken wat er aan de hand was. Het meest uitdagende bleef echter, om de kinderen te helpen op hun eigen niveau. Je zag ze niet werken en kon niet direct ingrijpen als er iets misging.”

- Hannnah van Nieuwmegen

Meester André (groep 8) gaf via Teams elke dag virtuele lessen rekenen en spelling. Ook maakte hij via zijn whiteboard en YouTube voor zowel collega’s als leerlingen heldere instructiefilmpjes die binnen heel Meer Primair werden bekeken. Hij liet zien hoe je inlogt in Teams, wat de ins en outs zijn van ZuluConnect, hoe je een vergadering/les inplant of hoe je laat weten dat je bij een les aanwezig bent. Onmisbare instructies allemaal. Ook beantwoordde hij vragen via de groepschat. Daarmee hielp hij niet alleen collega’s en leerlingen, maar ook veel ouders. Daarnaast hielp hij veel ouders met het thuis op orde brengen van hun digitale materiaal. Dat realiseerde hij soms door het uitlenen van Chromebooks, met instructies bij instellingen en heel veel bellen om op afstand toch een verbinding tot stand te brengen. André: “Omdat iedereen nu opeens virtueel les ging geven, maken we samen wel onverwacht grote sprongen vooruit op digitaal gebied!”

- André de Haan 

Normaal werkt Irene 1 dag op het gebied van ICT en de andere 2 dagen staat ze voor groep 4. Maar sinds de scholen dicht zijn, was ze dagelijks vraagbaak op ICT-gebied. Vooral het op weg helpen van (en oefenen met) collega’s bij het online lesgeven vergde veel tijd. Want hoe deel je je scherm? Hoe laat je de les zien die je op Gynzy of Prowise hebt gemaakt? Ook ouders met inlog-, wachtwoord- of Teams-problemen wisten haar te vinden. Toch bood deze crisis ook voordelen: “Onze school was samen met De Vredeburg net een pilot gestart om Teams in te gaan zetten; dus waren allerlei zaken al ingericht en kon ik al redelijk goed met dat programma werken. Iedereen wordt nu sneller ICT-vaardig, omdat de situatie ons dwingt om de opgedane kennis meteen toe te passen. In de nieuwsbrief die ik elke week maak voor groep 4, plaats ik nu naast stukjes tekst ook foto's waarop de kinderen thuis aan het werk zijn.”

- Irene van der Peet  


Lesgeven in tijden van corona
Digitaal onderwijs als alternatief voor de schoolklas 

Onze scholen hebben vanwege het coronavirus hun deuren moeten sluiten en leerlingen werken verplicht thuis. Om de continuïteit te waarborgen en zo weinig mogelijk leerachterstand op te lopen, moest het onderwijs op creatieve manieren doorgaan. Alle leerkrachten zetten in deze hachelijke coronaperiode daarom hun beste beentje voor. Er werden dan ook veel virtuele lessen gegeven en technische problemen opgelost. En dan is het handig als je digitaal bekwaam bent. Of dat je een collega hebt, die je daarbij goed kan helpen.

In dit artikel komen drie kanjers van De Bosbouwers aan het woord. Drie collega’s die zich enorm inspanden om het digitale (t)huiswerk zo goed mogelijk te laten slagen. ’s Ochtends gaven ze hun eigen groep instructie op de hoofdvakken en ’s middags waren ze digitaal bereikbaar als kinderen, hun ouders of hun eigen collega’s vragen hadden. En ja, dat gebeurde vaak!

Juf Hannah (parallelgroep 7) s op haar school sowieso al de vraagbaak voor het hele team op het gebied van ICT. En omdat haar duo-collega’s deze digitale vaardigheid zelf nog niet voldoende beheersten, gaf zij gedurende de coronaperiode virtueel les aan beide groepen 7. Ze had zelfs een whiteboard van de muur geschroefd en mee naar huis genomen, om vanuit huis instructies te kunnen geven! Hannah was actief bezig om het thuiswerken in goede banen te leiden: “Via Microsoft Teams plande ik op vrijdag alle vergaderingen/online lessen in, zodat zij erop konden inloggen. We kunnen zien wat de kinderen online doen. Als een kind niet voldoende participeerde - en dat kan natuurlijk ook heel goed een technische oorzaak hebben – namen we contact op met de ouders, of vroegen we een vriendje of vriendinnetje om even telefonisch te checken wat er aan de hand was. Het meest uitdagende bleef echter, om de kinderen te helpen op hun eigen niveau. Je zag ze niet werken en kon niet direct ingrijpen als er iets misging.”

- Hannnah van Nieuwmegen

Meester André (groep 8) gaf via Teams elke dag virtuele lessen rekenen en spelling. Ook maakte hij via zijn whiteboard en YouTube voor zowel collega’s als leerlingen heldere instructiefilmpjes die binnen heel Meer Primair werden bekeken. Hij liet zien hoe je inlogt in Teams, wat de ins en outs zijn van ZuluConnect, hoe je een vergadering/les inplant of hoe je laat weten dat je bij een les aanwezig bent. Onmisbare instructies allemaal. Ook beantwoordde hij vragen via de groepschat. Daarmee hielp hij niet alleen collega’s en leerlingen, maar ook veel ouders. Daarnaast hielp hij veel ouders met het thuis op orde brengen van hun digitale materiaal. Dat realiseerde hij soms door het uitlenen van Chromebooks, met instructies bij instellingen en heel veel bellen om op afstand toch een verbinding tot stand te brengen. André: “Omdat iedereen nu opeens virtueel les ging geven, maken we samen wel onverwacht grote sprongen vooruit op digitaal gebied!”

- André de Haan 

Normaal werkt Irene 1 dag op het gebied van ICT en de andere 2 dagen staat ze voor groep 4. Maar sinds de scholen dicht zijn, was ze dagelijks vraagbaak op ICT-gebied. Vooral het op weg helpen van (en oefenen met) collega’s bij het online lesgeven vergde veel tijd. Want hoe deel je je scherm? Hoe laat je de les zien die je op Gynzy of Prowise hebt gemaakt? Ook ouders met inlog-, wachtwoord- of Teams-problemen wisten haar te vinden. Toch bood deze crisis ook voordelen: “Onze school was samen met De Vredeburg net een pilot gestart om Teams in te gaan zetten; dus waren allerlei zaken al ingericht en kon ik al redelijk goed met dat programma werken. Iedereen wordt nu sneller ICT-vaardig, omdat de situatie ons dwingt om de opgedane kennis meteen toe te passen. In de nieuwsbrief die ik elke week maak voor groep 4, plaats ik nu naast stukjes tekst ook foto's waarop de kinderen thuis aan het werk zijn.”

- Irene van der Peet  

Bekijk voorgaande edities

Meer Primair wordt gevormd door zeventien basisscholen, gelegen in de woonkernen Abbenes, Buitenkaag, Badhoevedorp en Hoofddorp. De stichting is hiermee werkgever van 540 medewerkers, die onderwijs verzorgen voor circa 5500 leerlingen in de Haarlemmermeer
Volledig scherm